Enkele tips om de dagen met je kleuter door te komen

18 maart 2020

Maak een vaste dagplanning (structuur)samen met je kleuter, zoals in de school! met een weekoverzicht van voldoende externe activiteiten (vb buiten spelen, wandelen, fietsen, bosuitstap).

In de klas zijn er vaste momenten zoals 10 uurtje /middag/ 4 uurtje. Blijf deze hanteren zodat je kleuter een houvast heeft (tijdsoverzicht). Eet gezond!!!

Er zijn momenten waarop je kleuter alleen aan de slag kan, in de klas noemen we deze 'Dit kan ik alleen' taakjes (deze duiden we aan met een pycto zie bijlage) zodat jezelf ook wat tijd hebt voor thuiswerk ( dit bevordert het zelfstandig werken). En momenten waar je samen met je kleuter aan de slag gaat ( pycto zie bijlage). Besteed in de dagplanning ook voldoende aandacht voor hygiëne (vaste momenten). Hanteer vaste momenten voor computer ( niet de ganse dag).

Tips spel: Dit kan ik alleen! Knutselen met kosteloos materiaal, tekenen, kleuren, letters knippen uit tijdschriften, timmeren met natuurmateriaal, bouwen met duplo, lego, clics, puzzelen,websites SchoolTV met Koekeloere, huisje Boompje Beestje, Hoelahoep/ Spelletjesplein.nl/ Computermeester.be

Dit doen we samen! Voorlezen (taal), samen koken of bakken (wiskunde: wegen en meten), zelf speeldeeg maken ( recept vind je online), helpen met schoonmaak, schattenjacht op zolder of kelder, gezelschapsspelen, digitale tekening maken voor oma en opa( die je even niet kan bezoeken) BUITEN SPELEN met het mooie weer!

Vriendelijke groeten,

Juf Els